En Trusted Advisor säljer bättre än säljare

En Trusted Advisor säljer bättre än säljare

I USA vet man att säljare behöver ställa nya frågor och gå mer på djupet om vad konsumenterna egentligen behöver.

I de varumärkesbutiker i USA som Remarkable arbetar med är detta av högsta prioritet. När försäljningsansvariga skall svara på hur dom vill att deras butikssäljare ska uppfattas så blir svaret “Trusted Adviser”.

Ger det fysiska konsumentmötet en ny dimension

“Trusted Advisor” innebär att man skapar ett förtroende hos kunden i första hand, istället för att fokusera på ett säljavslut. Kunderna är mer benägna att ta köpbeslut om de känner förtroende för säljaren. Genom att fokusera på kunden och deras faktiska behov och inte på produkten som efterfrågas visar säljaren att han eller hon bryr sig om att kunden får rätt produkt. Detta kommer då att skapa en helt ny känsla och ge det fysiska konsumentmötet en ny dimension. Något helt annat än det digitala mötet.

“Vi tror att dom har något intressant på gång här”
Mikael Klang

Tre handfasta tips för dig som vill bli en Trusted Advisor:

  • Ställ minst 3 frågor om kundens egentliga behov. Med stor sannolikhet har kunden redan flera jackor hemma. Det kan bero på att man har sett någon annan ha denna jacka och tycker att den ser bra ut. Eller att man bara vill dela de värderingar som just detta varumärke har.
  • Ge alternativ. Försök hitta det “ankare” i sortimentet som kunden tycker är viktigt. Exempelvis mest populära eller mest avancerade eller något annat.
  • Ansvara även för produkten efter köp. Att köpa en leksaksbil som present och på julaftons kväll upptäcka att det behövs batterier kan få det trevligaste kundmötet att bli det mest irriterande om säljaren inte föreslog detta.