Fördelarna med Microlearning

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Microlearning har funnit i urminnes tider. Du har kanske inte tänkt på det själv, men faktum är att en stor del av den kunskap som dina anställda besitter kommer från engagerade medarbetare som löpande delar med sig av sin kunskap och svarar på medarbetarnas frågor. Nu har denna inlärningsprocess – kunskap i små doser som paketerats till korta lektioner och skickas ut till mobila enheter – digitaliserats och fått ett namn, vi pratar förstås om Microlearning. 

Konceptet med Microlearning bygger på att samla kunskap digitalt så att den blir tillgänglig för alla medarbetare. Genom att sedan portionera ut lärandet i små doser blir det lättare att tillskansa sig den nya kunskapen. Microlearning har därmed visat sig vara mer effektivt än traditionellt lärande. Utbildningarna kan ske genom enskilda lektioner, som en serie eller som ett komplement till en annan aktivitet. 

“Modern forskning visar att vi människor köper med sina känslor, och motiverar köpet med fakta. Det betyder alltså att du som säljare måste vara duktig på att både förstå kundens behov och de produkter du säljer” 

Mikael Klang, vd, Remarkable 

Microlearning inom retail 

På senare år har retailbranschen fått upp ögonen för det smart förpackade utbildningskonceptet. Idag finns ingen tid för personal att ta del av all den kunskap som skickas ut i form av tjocka kompendium. Majoriteten av traditionella utbildningar inom retail är dessutom väldigt tekniska eller detaljerade. Det är sällan den typen av produktkunskap som leder till köp och nöjda kunder. 

– Säljaren behöver kunskap om kunden och dess egentliga behov. Det finns både teorier och forskning som visar på stor del av köpbeslutet är emotionellt drivet. Kunden själv känner kanske inte till detta, men det är något som alla säljare behöver lära sig, förklarar Mikael, vd på Remarkable. 

Personlig utveckling motiverar säljarna 

Studier som har kartlagt vad som motiverar säljare visar att personlig utveckling står högt på listan. Att lära sig förstå andra människor och deras behov är därför något som säljarna vill ta till sig mer kunskap om. 

Vill du ha mer motiverade säljare och nöjdare kunder? Hör av dig till oss så berättar vi mer om Microlearning! 

You May Also Like