Kunden är kung

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Är du kundorienterad, drivs av att jobba mot uppsatta mål och strävar efter att skapa lönsamhet för både verksamhet och kund?

Inledningen är direkt hämtad från en platsannons för innesäljare. Men vad innebär det egentligen att vara kundorienterad och hur lyckas du med det samtidigt som det finns högt uppsatta säljmål?

Vad innebär det att vara kundorienterad?

Att vara kundorienterad innebär att du gör affärer på ett sätt som ger kunden en positiv upplevelse före och efter köpet. Du strävar efter att stärka kundlojaliteten för att kunden ska välja att återkomma till dig eller din butik igen. Ordet kundorienterad kan man ofta se i arbetsbeskrivningar, men i vardagligt tal inom retail förekommer ofta uttrycket “Kunden är kung”.

Återvänder dina kunder till dig?

De flesta säljare påstår sig vara kundorienterade, men det är inte alltid som rekommendationer och beslut baseras på kundens behov. Ibland kanske säljaren fattar ett beslut som baseras på annat, som exempel finns det varumärken som arrangerar säljtävlingar hos sina återförsäljare för att säljarna ska välja att rekommendera just deras produkter. I ett annat exempel så är mjölken placerad längst in i en dagligvarubutik för att konsumenterna ska handla mer. I båda dessa lägen har du tappat kunden är kung.

“Vill du leva efter devisen “Kunden är kung”, då är det dags att du behandlar kunden utifrån det.”

Ta vara på tillfället

För att kunden ska känna sig som kung, så är det i huvudsak kundens behov, intressen och göranden som ska vara i fokus. Ta tillvara på det tillfället och det mänskliga mötet, det är den enda faktorn som näthandeln inte kan göra bättre. Värdera en nöjd kund framför försäljning, det kommer löna sig i längden.  Ett framgångsrikt exempel på detta är att en av världens främsta elektronikjättar valt att mäta kundnöjdheten i sina butiker istället för försäljning. 

Behöver du hjälp med säljträning i din butik, så hör av dig till oss så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa till. 

You May Also Like