Valfrihetens tyranni – FYRA budord för att rädda kunden

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Aldrig förr har valfriheten varit så stor som i dag. I det moderna samhället har vi möjligheten att göra individuella val för nästan allt, från frukostbröd till mer livsavgörande val som utbildning och fondsparande. Valfriheten är kopplad till välfärd, men mår vi bra av alla val vi ställs inför? Psykologen Barry Schwartz hävdar att valfriheten snarare har blivit en börda än ett privilegium. 

Valfrihetens tyranni 

Ponera att du ska handla yoghurt i matvarubutiken. När du når mejeriavdelningen har du redan gjort flera hundra omedvetna val, även om du fortfarande har en tom kundkorg. I mejeriavdelningen lokaliserar du yoghurten i hyllan mellan filmjölk, kvarg, dessert-yogurt och de mjölkfria och veganska varianterna. Det breda sortimentet ger dig inte bara möjlighet att välja råvara, producent och smak, du kan även välja sockerhalt, fettprocent och om du vill ha extra protein. Denna procedur upprepas vilken avdelning och butik du än besöker. Och visst är vi tacksamma för ett brett sortiment, men i den här artikeln, Halloween till ära, tar vi upp de läskigare effekterna.

Beslutsångest

Vi människor gör flera tusen val varje dag. Och ju fler valmöjligheter vi får, desto svårare blir det att välja. Fördelar vägs mot nackdelar och är du en så kallad maximerare, som alltid vill välja det bästa så fortsätter beslutsångesten även efter köpet. 

– I norden lever vi mycket efter koncept, som baseras på hur vi tror att man lockar flest kunder. Och frågorna som butikssäljare ofta ställer till sina kunder förvånar mig, de måste börja ställa frågor till det emotionella, menar Mikael Klang, VD på Retailbyrån Remarkable i Stockholm.

Erbjuder du ett brett sortiment?

Om du driver en butik med mottot att ha ett brett sortiment så måste du våga ställa dig frågan om det verkligen är ett brett sortiment som säljer. Här har vi listat fyra budord att fokusera på för att ge kunden en ännu bättre butiksupplevelse.

 

FYRA budord som räddar kunden

You May Also Like