Värderingar och känslor spelar en allt större roll vid konsumentbeslut.

Syftet är att fördjupa förståelsen för hur trender kring värderingsdriven konsumtion kan komma att påverka företagens marknadsstrategier och relationen till kunderna framöver.

Forskning visar att konsumenter oftare väljer företag som bryr sig om samhällsfrågor och undviker de som inte gör det. Detta stämmer överens med vad framlidne Daniel Kahneman 1934-2024 , en expert på hur människor tänker och fattar beslut, har sagt. Han menar att vi ofta väljer baserat på våra känslor och värderingar, inte bara på vad som verkar mest logiskt.

Kahneman beskriver i sin bok "Tänka snabbt och långsamt" att vi har två sätt att fatta beslut:

• Snabbt och intuitivt (System 1)
• Långsamt och eftertänksamt (System 2)

Detta visar att vi inte alltid är så logiska som vi tror.

Unga människor, särskilt Generation Z som växt upp med internet och sociala medier, handlar ofta baserat på sina värderingar. År 2030 kommer denna grupp att vara en stor del av konsumenterna.

För företag blir det viktigare att förstå kundernas känslor och värderingar. Ett företags rykte och etiska ställningstaganden spelar nu en större roll för konsumenterna.

Några viktiga värderingar för dagens konsumenter är:

• Miljöansvar
• Etiskt företagande
• Djurskydd
• Socialt ansvar
• Ärlighet och öppenhet
• Möjlighet till personligt uttryck

Swedish Trade has investigated how these trends influence consumer decisions, especially among younger people. The goal is to understand how companies can adapt their strategies to meet these new demands from consumers. By understanding how emotions and values influence purchasing decisions, companies can build stronger relationships with their customers and create more value.

Du kanske även gillar