Butikspersonalen blir viktigare efter Corona

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

15 juli 2021 lättades många av landets restriktioner, bland annat slopades beräkningsregeln för hur många personer som får vistas i butik. I höst väntas fler lättnader vilket kommer leda till att allt fler människor vågar vistas i sociala sammanhang, som att gå ut och äta på restaurang och besöka butiker. Är du redo att möta kunder som har ett nytt behov av service? 

Den 29 september är planen att fler lättnader av restriktioner ska avvecklas. Exempelvis tas begränsningarna bort för hur många som får delta i en allmän sammankomst eller en offentlig tillställning samt att kravet på sittande servering på restauranger tas bort. Folkhälsomyndighetens allmänna råd om att arbeta hemifrån tas också bort och en successiv återgång till arbetsplatsen förväntas.

Pandemin, en accelerator för e-handeln

Pandemin blev en accelerator för e-handeln, där handeln av dagligvaror ökade kraftigt – så även exempelvis hemelektronik, hälsa och skönhet, möbler och inredning. Enligt E-handelsbarometern ökade även e-handeln av kläder och skor, men inte lika kraftigt. Detta beroende på att många har haft en förändrad livsstil och ett annat behov i samband med hemarbete. Men vad ska hända nu?

Det här behöver butikerna fundera på

När kunderna återvänder till de fysiska butiker med en ny digital erfarenhet från pandemin är det viktigt att fundera på vilken kundnytta de fysiska butikerna kan erbjuda som de digitala inte kan. Kunderna kommer återvända till fysiska butiker eftersom de saknat den personliga kontakten och känslan av att styra sin kundresa. Den personliga kontakten behöver således ske på konsumentens villkor, det vill säga att intresset från säljaren måste handla om kunden som individ och inte dennes plånbok.

“Nyckeln till framgång som butikssäljare är att visa ett genuint intresse för människan framför oss.”

Mikael Klang, vd, Remarkable

Till sist vill vi poängtera att det är viktigt att du som säljare har respekt för att många som återvänder till butik trots det inte är redo för närkontakt. Vi bör fortfarande hålla avstånd till varandra, så ha detta i åtanke om du ska dema en produkt. Här nedan följer några enkla tips på hur du kommer nära kunden – utan att vara närgången.

Tre tips för att bemöta kunder med nya behov

Vill du veta mer om hur ni kan vara förberedda på det nya kundmötet? Läs mer om våra tjänster eller kontakta oss så berättar vi mer.

You May Also Like