Microlearning är egentligen ingenting nytt, det har funnits i urminnes tider. Du har kanske inte tänkt på det själv, men en stor del av den kunskap som din personal besitter kommer från engagerade och erfarna medarbetare som löpande delar med sig av sin kunskap och svarar på frågor.
Konceptet Microlearning innebär att ta vara på kunskap, samla den digitalt och sedan portionera ut den till mottagarna i små doser. Inlärningsprocessen har visat sig vara mer effektivt än traditionellt lärande där mycket information ges vid ett tillfälle. De korta utbildningssekvenserna kan genomföras som enskilda lektioner, som en serie eller som ett komplement till en annan aktivitet.
Dagens butikssäljare behöver engagerande utbildningar på plats i butik – i begränsad omfattning för varje produkt eller varumärke. Blir det för mycket information vid ett tillfälle glöms det ofta bort.
– Mikael Klang, CEO, Remarkable
Microlearning inom retail
På senare år har retailbranschen fått upp ögonen för det smart förpackade utbildningskonceptet. Idag finns ingen tid för personalen att ta del av all den kunskap som skickas ut från olika leverantörer. Ofta handlar dessa utbildningar om tekniska detaljer i en omfattning som inte är till någon nytta. Dessutom är det sällan just den typen av argument och produktkunskap som leder till köp och nöjda kunder.
"Säljaren behöver kunskap om kunden och dess egentliga behov. Det finns både teorier och forskning som visar på stor del av köpbeslutet är emotionellt drivet. Kunden känner kanske inte till detta själv, men det är något som alla säljare bör veta", förklarar Mikael Klang, vd på Remarkable.
Personlig utveckling motiverar säljarna
Studier som har kartlagt vad som motiverar säljare visar att personlig utveckling står högt på listan. Att lära sig förstå andra människor och deras behov är något som säljarna vill ha mer kunskap om. Så vill du ha mer motiverade säljare och nöjdare kunder? Hör av dig till oss så berättar vi mer om Microlearning, kontakta oss and we will tell you more about Microlearning.