Microlearning – en framgångsfaktor för Cervera

Med 72 butiker runt om i landet och en blomstrande e-handel är Cervera ledande aktör av kvalitetsprodukter för kök och heminredning. Här berättar Malin Löf på Cervera mer om hur de lyckas skapa en kreativ och inspirerande butiksmiljö för både kunder och medarbetare.

Oavsett var vi befinner oss i organisationen bjuder vi våra kunder och tillika våra kollegor på uppmuntran när det gäller kunskap och inspiration. Tillsammans skapar vi en miljö som inspirerar till att testa, skapa och bjuda på nya upplevelser.

– Malin Löf, Cervera

Cervera grundades 1987 och är Sveriges ledande aktör inom produkter för matlagning, servering och dekoration för hemmet. Företagskulturen på Cervera bygger på en kreativ, inspirerande och omväxlande arbetsplats där medarbetarna har roligt tillsammans.

"Vi är ständigt engagerade för att skapa möjligheter att få utveckla oss inom vårt specialistområde" berättar Malin Löf, HR-specialist med fokus på utbildning, arbetsgivarvarumärke och rekrytering på Cervera.

Malin förklarar att det finns en utmaning i att många leverantörer erbjuder produktutbildningar med tekniska detaljer i en omfattning som sällan är till någon nytta. Hon förtydligar att det är sällan är den typen av argument och produktkunskap som leder till köp och nöjda kunder.

"Jag började på Cervera för drygt ett år och började då diskutera med min kollega Lena Ljungkrantz om hur vi tillgodoser organisationen med e-utbildningar. Då tipsade hon mig om Remarkable och att de producerar microutbildningar för att nå ut med produktkunskap och försäljningstips. Jag hade hört talas om microutbildning tidigare och var positivt inställd till tillvägagångssättet", berättar Malin.

Positivt gensvar på försäljningen

2021 tog Malin kontakt med Remarkable för ett nytt samarbete efter att hela organisationen visat positivt gensvar gällande microutbildningar.

"Vi har fått ett positivt gensvar försäljningsmässigt kring de produkter som vi har utbildat inom och kommer fortsätta leverera microutbildningar till vår butikspersonal. Remarkable ser till att alla utbildningar från utvalda leverantörer finns paketerade och tillgängliga på en och samma plattform. Utbildningarna kan göras via mobilen eller dator, det väljer deltagaren själv. Smidigt, pedagogiskt och lättillgängligt! Uppföljning sker löpande efter varje utbildningstillfälle."

Nöjdare medarbetare

Malin berättar att de har sett en försäljningsökning efter utbildningsinsatser och feedbacken från medarbetarna är att det känns tryggt att få kunskap om produkterna så de kan fortsätta vara goda rådgivare till våra kunder på bästa sätt.

"Vi har fått bra feedback från våra butikssäljare som törstar efter mer kunskap i denna form. De uppskattar att de själva kan välja utbildningstillfälle samt att informationen är kortfattad och redan koncentrerad och målinriktad för dem."

Nästa steg

Nu ser Malin fram emot att följa upp höstens utbildningsinsatser och hoppas på samma positiva trend. Målet är att fler leverantörer ska få chansen att utbilda via Remarkable´s koncept och få sina instruktioner att bli lättillgängliga för Cerveras butikssäljare.

"Remarkable håller en bra kvalité på microutbildningarna och hjälper mig att följa upp insatserna med statistik. Det är såklart en fröjd att samarbeta med en partner som brinner lika mycket som vi för att förbättra kundupplevelsen," avslutar Malin.

 

Behöver du hjälp med säljträning, hör gärna av dig till oss för att få veta mer om hur vi kan hjälpa dig som butiksägare eller leverantör.

 

Du kanske även gillar