Fem faktorer som får kunden att välja din butik

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Den så kallade “citydöden” har hotat städer i decennier och grundar sig i att butiker stänger eller flyttar sin verksamhet från centrum, en del av den så kallade butiksdöden. När handelsplatser utanför städerna erbjuder lägre hyra väljer många kedjor att flytta sina verksamheter dit istället, och utan handeln är det svårt att upprätthålla det flöde av människor som behövs för en stads utveckling och samhällets eko-hjul.

Att handeln står inför stora utmaningar är inget nytt. Branschen har länge hotats av förändringar i samhället, som att handelsplatser öppnar upp med lägre hyror, en växande e-handel som ställer högre krav på logistiken och nu senast – en pandemi som begränsat människors möjlighet till fysisk handel. Men trots det har både butiker och städer överlevt.

Handeln är viktig för storstäderna

Städer som Paris, London och New York lockar miljontals besökare varje år, och många reser dit i syfte att shoppa. Om vi föreställer oss att vi tar bort alla butikerna från dessa städer, vad skulle följden bli?

Det skulle troligtvis leda till att ett stort antal caféer och restauranger tvingas stänga, något som i sin tur ger färre arbetstillfällen. Och utan dessa människors rörelse skulle även andra nödvändiga samhällsfunktioner påverkas negativt, exempelvis kollektivtrafiken.

Att hålla igång samhällets eko-hjul

Vi inser hur viktig handeln är, men vi behöver vända på ekvationen för att hålla staden vid liv och samhällets eko-hjul igång. Ju mer det satsas på städerna, desto fler verksamheter kommer kunna etablera sig och fortsätta bedriva verksamheten där. Ett förbättrat flöde av besökare och turister kommer att gynna hela kedjan. Det är inte minst viktigt för människans välmående, det har vi lärt oss efter en pandemin som innefattade isolering och färre sociala sammanhang.

Med detta sagt, butikerna spelar en avgörande roll för en levande och vital stad, men det är stadsplaneraren och kommunens uppgift att hålla eko-hjulet igång.

 

Fem måsten för att få kunden till din butik

 
  • Skapa en upplevelse. Det finns butiker vi vallfärdar till, två vitt skilda exempel är Gekås i Ullared och Apples butik i New York. I TV-serien Ullared möter vi människor som reser till handelspalatset Ullared på sin semester. Och när vi flyger till New York har vi garanterat listat en butik vi ska besöka, som exempelvis Apples flaggskeppsbutik – fastän att deras produkter kan köpas online.
  •  
  • Ta tillvara på kundmötet. För att kunna matcha e-handelns låga priser behöver handlarna dra in på kostnader, vilket ofta innebär att minska på personalstyrkan. Som säljare är det viktigt att prioritera kunden, genom personlig service utifrån deras behov. Det är där konkurrenskraften ligger jämfört mot e-handel.
  •  

Bli social och digital. Även om du bara har en fysisk butik så ska du inte missa möjligheterna med att synas digitalt. Kommunicera med dina kunder på sociala medier. Du kan till exempel lägga upp filmklipp när ni får in nya varor, dela tips utifrån ert sortiment, och visa upp er expertis genom förklarande videos.

Nisha er. Om du driver en sportbutik kanske du inte ska vara “störst på sport” – internet kommer alltid vinna kampen om bredast sortiment. Välj istället att nischa er mot ett område som har en koppling till ert geografiska läge. Fokusera på nära samarbeten med utvalda varumärken och leverantörer. Låt dessa produkter ta plats i butiken, i kampanjer och i er marknadsföring.

Fysisk butik ger trygghet. Sist men inte minst, ett tips till e-handlaren. Oavsett var i landet din butiken ligger så kan vi konstatera att en fysisk butik skapar en trygghet för kunden. Undersökningar har visat att många avstår att handla online om det inte finns en fysisk person eller plats att vända sig till om något är fel. De flesta kunder vill även testa, klämma och känna på produkterna innan de köper.

Du kanske även gillar