Enligt forskning tenderar konsumenter alltmer att stödja företag som tar ställning i samhällsfrågor och bojkottar de som inte gör det. Denna trend bekräftar Daniel Kahnemans teori om att personliga preferenser och värderingar spelar en avgörande roll i konsumenternas köpbeslut.
Enligt psykologi och ekonomiforskaren Daniel Kahneman, tar människor beslut utifrån personliga preferenser, värderingar och behov för att tillfredsställa sina emotionella och psykologiska behov. Att handla utifrån värderingar innebär att konsumenter tar hänsyn till sina egna moraliska och etiska övertygelser vid sina köpbeslut, till skillnad mot att fatta rationella beslut, som att köpa en vara utifrån bästa pris.
I Kahnemans bok Tänka snabbt och långsamtförklarar han att vi människor har två beslutssystem som påverkar vår beslutsprocess – System 1 och System 2 – och som visar att vi människor inte är så rationella som vi tror.
Värderingsdrivna konsumenter
Tidigare har värderingsdriven handel kopplats till den yngre generationen, Gen Z. De har vuxit upp med internet och sociala medier, där det är möjligt för alla att dela åsikter, värderingar och tankar i en större skala än vad som tidigare var möjligt. År 2030 kommer Gen Z att utgöra hela 40 procent av alla individer i arbetsför ålder och vara den största konsumentgruppen.
Säljare behöver ta mer hänsyn till kundens känslor och värderingar eftersom de kan ha en mer avgörande roll i ett beslut än strikt rationella överväganden.
Det innebär att varumärke och dess etiska ståndpunkt spelar en allt större roll för konsumenten. Här har vi listat trendande värderingar som ofta är mer avgörande i beslut, än vad pris och kvalitet är när vi ser till dagens konsumenter.
Trendande värderingar för konsumenter:
- Hållbarhet och miljöansvar: Många konsumenter är nu mer medvetna om miljöpåverkan av produkter och föredrar att köpa från företag som tar hållbarhetsinitiativ, använder förnybara resurser, minskar avfall och har miljövänliga produktionsmetoder.
- Etiskt företagande: Konsumenter bryr sig om hur företag behandlar sina anställda, följer arbetsrättsliga standarder och är socialt ansvariga. De föredrar att handla från företag som värnar om mänskliga rättigheter, arbetsförhållanden och bidrar positivt till samhället.
- Djurrätt: Djurrätt är en annan viktig faktor för många konsumenter. De väljer att köpa produkter från företag som inte testar sina produkter på djur, som erbjuder djurvänliga alternativ eller som är engagerade i att bekämpa djurplågeri.
- Socialt ansvar: Konsumenter kan också fokusera på företag som aktivt stödjer välgörenhetsorganisationer och samhällsprojekt. De vill gärna stödja företag som bidrar till att lösa sociala problem och gör positiva förändringar i samhället.
- Transparens och ärlighet: Konsumenter efterfrågar öppenhet från företag när det gäller produktionsprocessen, ingredienser, märkningsstandarder och information om produktens ursprung. De vill ha tillgång till pålitlig och transparent information för att kunna fatta informerade köpbeslut.
- Personlig identitet och självuttryck: För vissa konsumenter blir köpbeslut en del av deras personliga identitet och självuttryck. De köper produkter och väljer varumärken som speglar deras värderingar och hjälper till att förstärka deras personliga image.
Hör gärna av dig till oss på info@remarkable.se för frågor om säljträning och andra aktiviteter inom detaljhandeln. Vi finns här för er!