Konsumenttrender: Shoppingvanor och förväntningar inför 2023

Vilka förväntningar har kunderna på fysiska butiker idag? De senaste åren har det skett förändringar i allmänhetens detaljhandelsvanor på grund av Covid-19-pandemin. Här kommer en trendrapport inför 2023 över förväntningarna på fysisk detaljhandel.

Offline eller online är inte den stora frågan längre, utan snarare hur man kan optimera och anpassa de parallella upplevelserna med varandra, då de ses som delar av samma resa mot ett köp. Vi har tagit del av resultaten från Mood Media’s Charting In-Store Trends report, som undersöker kunders attityder till fysiska försäljningsmiljöer. All statistik som nämns nedan kommer från deras studie som gjorde under 2022.

Därför väljer kunder i fysiska butiker

Hela 71 % av respondenterna svarar att de kommer fortsätta handla i fysiska butiker, och en del rapporterar att de har besökt fysiska butiker oftare än innan pandemin. Vilka är de faktorer som lockar dem att handla i butik istället för online? I studien presenteras fyra anledningar till varför respondenterna väljer att handla i fysiska butiker.

  • 1. Direktköp
  • 2. Ny produktinspiration
  • 3. Shopping med vänner och familj
  • 4. Hämta upp, byta och returnera ångrade köp som gjorts i butik eller online
  •  

Vilken del av butiksupplevelsen värdesätter konsumenterna mest?

En av de viktigaste sakerna som respondenterna nämner är en bra butikslayout, samt digitala skärmar som engagerar, när det kommer till stora flaggskeppsbutiker. För mindre och lokala butiker var kunnig och trevlig personal en parameter som var ännu viktigare. Därför är expert- och den rådgivande rollen avgörande, eftersom detta är något som kunderna värderar högt.

Som vi alla vet är atmosfären i en fysisk butik avgörande för att uppmuntra kunder att spendera mer tid i butiken, genomföra köp och att återvända till butiken. Enligt Mood Medias trendrapport är detta kundernas tre främsta faktorer för en trevlig atmosfär i butiken.

Få kunderna att stanna längre och göra fler inköp

Utöver att skapa en trevlig butiks-atmosfär nämns två faktorer i rapporten som påverkar hur länge en kund stannar i en butik. De två faktorerna är en butiksanpassad spellista samt en doft som är specifik för butiken. Detta var särskilt relevant för kunder i Spanien, USA och Tyskland, men vi är nog många som handlat en kanelbulle extra på Pressbyrån tack vare doften av nybakade kanelbullar.

Med en mer personlig och interaktiv shoppingupplevelse skulle en tredjedel av kunderna vara mer benägna att göra ett köp.

Det handlar om att få kunden engagerad och ge möjligheten att prova olika tjänster eller produkter, samt att skapa en mer personlig shoppingupplevelse. Detta skulle göra en tredjedel av respondenterna mer benägna att göra ett köp. Kunder drar nytta av fördelarna med en fysisk butik, särskilt när det gäller att röra och känna på produkter, som de dessutom kan köpa direkt från butiken.

En personlig upplevelse och engagerande digitalt innehåll har den största inverkan på konsumenternas köpbeslut, enligt studien. Detta gör kunderna intresserade av att göra ett köp, återvända till butiken eller att stanna längre i butiken.

Nyckeln är en blandning av rätt interaktion och upplevelse. Kunder söker sig inte bara till fysiska butiker av skäl som är omöjliga att replikera online. Även om de vill röra och känna på produkterna, måste erbjudanden online och offline vara balanserade för att möta kundernas behov. Detta kommer att ge dem den bästa möjliga upplevelsen, samt vad de behöver för att göra ett köp och för att komma tillbaka igen.

Källa: Charting In-Store Trends, Analyzing Evolving Customer Expectations Of Physical Stores 2022, Mood Media, 2022. Media, 2022.

Du kanske även gillar