European Sales Influence – ESI – är allt-i-ett-lösningen för varumärken som vill öka sin tillväxt och försäljning. Nätverket finns i 35 europeiska länder och grundades ursprungligen för att samordna marknadsföring i detaljhandeln över hela kontinenten. Men hur gör de för att hjälpa varumärken att nå en bredare internationell publik? Vi har intervjuat Alessa Begemann, kundansvarig på ESI.

"I grund och botten är ESI en allians av retail-byråer i olika europeiska länder som samarbetar för att kunna erbjuda samlade butiks- och marknadsföringstjänster för globala varumärken. Vi hjälper till med marknadsföring och att förverkliga olika varumärkens mål i relevanta regioner över hela Europa," säger Alessa.
ESI:s specialkompetens utgår från retail-byråer. De är experter – inte bara på sina egna marknader, utan också på att skapa synergi över landsgränserna. Deras specialister agerar marknadsföringskonsulter åt varumärken och tar fram säljlösningar anpassade efter deras behov.
Idag är ESI en stark aktör inom europeisk detaljhandel, med flera globala varumärken och företag inom sport, hemelektronik, DIY, FMCG och kosmetikas om kunder. Men hur började allt? ESI grundades 2015, som ett svar på en ökad efterfrågan från kunder som ville etablera sig i flera länder på samma gång. Alessa nämner även ett behov hos kunderna av att centralisera sin verksamhet: att samordna arbetet mellan olika europeiska länder. Dessutom fanns ett behov av skalbarhet hos inköpsdrivna globala varumärken.
Men ESI erbjuder också hjälp åt kunder att implementera kvantifierbara mål, som KPI:er och ROI-spårning. Detta var en del av den ursprungliga drivkraften bakom nätverket. Sedan 2017 har ESI:s team till exempel varit verksamma i grekiska stormarknader på uppdrag av Frieslandcampina Hellas. Där använder ESI ett toppmodernt Sales Force Automation-system för att skapa avancerade skräddarsydda rapporter baserade på tydliga KPI:er, vilket omvandlas till praktiskt användbara insikter och ovärderlig data om hur butiksförsäljningen går.

Alessa berättar om hur ESI har utvecklats naturligt från sin strömlinjeformade början, då det bara ingick tre–fyra byråer. I dag finns nätverket i uppemot 35 länder över hela Europa. För egen del började hon på ESI för snart fyra år sedan – och med över tio års erfarenhet är hon ett exempel på ESI:s avancerade detaljhandelskompetens.

Remarkable hör till de varumärken som valt att gå med i nätverket, och de representerar Norden. Eftersom de varit en del av ESI sedan 2016 är Remarkable en av ESI:s mest långvariga medlemmar.
"Vi har faktiskt ESI i Norden att tacka för huvuddelen av våra kunder och uppdrag. Det europeiska samarbetet ger oss också insikter som har hjälpt oss att förbättra och utveckla vår verksamhet ytterligare," säger Mikael Klang, vd på Remarkable.
En nyckelidé bakom ESI:s metod är att ”du tänker globalt, vi implementerar lokalt”. För kunder med etablerat varumärke, kundkommunikation, försäljningsmål och en central budget, kan ESI erbjuda lokal marknadserfarenhet, regionala nätverk och kunskap om de regler som gäller i olika länder.
"Under de senaste åren har vi utvecklat centraliserade sätt att arbeta, optimera processer och erbjuda pan-europeiskt stöd – digitala verktyg och liknande," säger Alessa.
Så det verkar som att det här bara är början. ESI fortsätter väva sitt imponerande nät av europeisk butiksexpertis för att ta varumärken till nya länder – och framtiden ser ljus ut för de som väljer att hänga med.
Välkommen att kontakta oss för mer information.